انواع ریزش مو

انواع ریزش مو مردانه

ریزش غیر طبیعی مو (آلوپسی) موقتی است و با رفع علت ریزش مو متوقف می شود. آلوپسی می تواند به تنهایی روی پوست سر یا کل بدن شما تأثیر بگذارد.این مقاله بر روی انواع ریزش موی موقت یا غیر طبیعی تمرکز دارد.

ریزش غیر طبیعی یا موقتی مو می تواند به دلایل زیادی از جمله کمبودهای تغذیه ای، شرایط سلامتی، داروها، واکنش به محصولات مو، استرس یا بارداری باشد.
در ریزش غیر طبیعی مو، ممکن است متوجه شوید که موهایتان به طور ناگهانی به مقدار زیاد می ریزد، یا بعد از شانه کردن یا برس زدن موهایتان به شدت می ریزد، یا شکسته است یا نمی تواند رشد کند.

اگر همزمان با تب، درد، کاهش وزن، کم اشتهایی، مشکلات تنفسی، مشکلات روده یا مشکلات پوستی، ریزش موی ناگهانی را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید.
درمان بستگی به علت ریزش موی شما دارد. از بین بردن علت معمولاً ریزش مو را متوقف می کند. پزشک شما مناسب ترین درمان را برای شما توصیه می کند.
نمی توان از ریزش موی موقت جلوگیری کرد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت و حفظ سلامت موهای خود انجام دهید.

بیشتربخوانید: عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

دلایل انواع ریزش مو

دلایل ریزش غیر طبیعی مو چیست؟

چرخه رشد و استراحت مو
در چرخه مو 3 مرحله وجود دارد:

در مرحله اول، موهای سر شما به طور مداوم در حال رشد هستند. در طول این مرحله آناژن، موهای شما حدود 1 تا 2 سانتی متر در ماه رشد می کند . حدود 90 درصد موها همیشه در این مرحله است که بین 2 تا 5 سال طول می کشد.

مرحله دوم که فاز کاتاژن نامیده می شود، زمانی است که رشد متوقف می شود. حدود 1 تا 3 درصد از مو همیشه در این مرحله است که 2-3 هفته طول می کشد.

مرحله سوم، مرحله تلوژن، یک مرحله استراحت است که بین 1 تا 4 ماه طول می کشد. حدود 10 درصد موها در این مرحله اند.

فاز ریزش مو
در پایان مرحله استراحت، موی شما یک مرحله ریزش را طی می کند که به طور معمول منجر به رشد موهای جدید می شود. هنگامی که یک مو ریخته می شود، با یک موی جدید از همان فولیکول مو که درست در زیر سطح پوست قرار دارد، جایگزین می شود. از 100000 تار موی بدن شما، ممکن است هر روز 50 تا 100 تار مو از بین برود، در حالی که موهای از دست رفته جایگزین می شوند.

اختلال در هر مرحله از چرخه مو می تواند باعث ریزش غیر طبیعی مو شود.

علل احتمالی ریزش موی غیر طبیعی عبارتند از:

آلوپسی آره آتا (یک بیماری خودایمنی که فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهد)
ریزش موی تلوژن (ریزش بیش از حد مو)
ریزش مو آناژن (کاهش رشد مو)
تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو)
شرایط پوستی
ریزش موی آسیب زا
پرتو درمانی
دارو – تعداد زیادی از داروهای تجویز شده ممکن است بر رشد مو تأثیر بگذارد، از جمله داروهای سرطان، افسردگی، آرتریت، نقرس و فشار خون بالا و همچنین داروهای رقیق کننده خون.

بیشتر بخوانید : علائم بیماری دیابت چیست ؟

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آرتا یکی از انواع ریزش مو است.آلوپسی آره آتا یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه پوست شما را عامل خارجی فرض می‌کند و آنتی‌بادی‌هایی ایجاد می‌کند که به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و باعث کوچک شدن آن‌ها و توقف تولید مو می‌شوند.

این حالت باعث می شود موهای شما به طور ناگهانی ریزش کند و در نتیجه لکه های کاملاً صاف و گردی به اندازه یک سکه یا بزرگتر روی پوست سر شما ایجاد شود. این بیماری ممکن است در خانواده ها ایجاد شود و می تواند کودکان و بزرگسالان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، که معمولا افراد زیر 20 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

استرس شدید یکی از دلایل احتمالی آلوپسی آره آتا است، اما اثبات آن دشوار است. غیرعادی نیست که این وضعیت یا به طور ناگهانی متوقف شود یا ماه ها یا سال ها ادامه یابد. ناخن‌ها نیز در برخی افراد ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند(با فرورفتگی یا شکستگی).

تعدادی بیماری خودایمنی وجود دارد و زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

بیشتر بخوانید : عوارض کم خونی چیست ؟

ریزش مو تلوژن

ریزش موی تلوژن که به عنوان تلوژن افلوویوم نیز شناخته می شود،از دیگر انواع ریزش مو، وضعیتی است که در آن موهای زیادی می ریزند. بسیاری از موهای شما وارد فاز استراحت (تلوژن) شده اند و باعث ریزش بیش از حد می شوند. این ممکن است منجر به ریزش 500 تار مو در روز شود.یکی دیگر از انواع ریزش مو ، ریزش مو تلوژن می باشد.

ممکن است متوجه شوید که موهایتان بیش از حد معمول می‌ریزد یا روی بالش، شانه و برس مو ، موهای زیادی پیدا می‌شود. علل عبارتند از:

زایمان
تب یا عفونت شدید
بیماری تیرویید
کمبود آهن
کاهش وزن و سوء تغذیه
خون ریزی بیش از حد
جراحی بزرگ یا بیماری مزمن (با یک دوره حداکثر 3 تا 4 ماه قبل از مشاهده ریزش مو)
استرس، به عنوان مثال، یک رویداد مهم زندگی در خانواده
مصرف کم پروتئین یا رژیم لاغری سریع
مصرف کم روی
داروهایی مانند ضد بارداری، ضد انعقاد و ضد تشنج.

ریزش مو آناژن

ریزش موی آناژن که به نام آناژن افلوویوم نیز شناخته می شود، که از انواع ریزش مو می باشد – زمانی است که موهای شما در مرحله رشد (آناژن) نگه داشته می شود. موهای شما بلندتر نمی شود و میشکند. ریزش موی شما ناگهانی است و می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

درمان سرطان مانند:

شیمی درمانی، رادیوتراپی یا داروهایی که می توانند سیستم ایمنی شما را سرکوب کنند.
سندرم آناژن کوتاه – یک بیماری ارثی که در آن کودکان نمی توانند موهای خود را بلند کنند.
اگر ریزش موی آناژن ناشی از داروها دارید، با قطع دارو رشد مو از سر گرفته می شود.

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا که به عنوان اختلال مو کندن نیز شناخته می شود، که یکی دیگر از انواع ریزش مو است – یک اختلال رفتاری است که عمدتاً نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند با سایر شرایط سلامت روان مانند اختلال وسواس فکری، افسردگی یا اضطراب مرتبط باشد. این عارضه باعث می‌شود که مو‌هایتان را بکنید که منجر به ریزش مو می‌شود.

شرایط پوستی

شرایط پوستی که روی پوست سر شما تأثیر می گذارد نیز می تواند باعث انواع ریزش مو شود. مثالها عبارتند از:

درماتیت سبورئیک، به عنوان مثال، شوره سر
پسوریازیس
لیکن پلان
لوپوس اریتماتوز دیسکوئید
کچلی سر – عفونت قارچی پوست سر شما
زرد زخم (زخم مدرسه) – عفونت باکتریایی پوست.
اگر بیماری پوستی دارید که باعث ریزش مو می شود، ممکن است علائم پوستی دیگری مانند قرمزی پوست، بثورات، جای زخم یا خارش داشته باشید.

ریزش موی تروماتیک

ازدیگرانواع ریزش مو، ریزش موی ضربه‌ای یا آلوپسی ضربه‌ای (همچنین به عنوان آلوپسی کششی شناخته می‌شود) ممکن است به دلیل استفاده از محصولات مو (فر کننده ها، لخت کننده ها، برس های حرارتی) یا استرس فیزیکی مداوم ناشی از بافتن محکم باشد. استفاده از این روش های حالت دهی در مدت زمان طولانی می تواند منجر به ریزش موی غیرقابل برگشت شود (موهای شما دوباره رشد نمی کنند). اگر ریزش مو دارید، این روش های حالت دادن به مو را متوقف کنید.

در حالی که رنگ‌های مو (که حاوی پارادی هستند) ممکن است باعث تحریک پوست سر شوند، ریزش مو به دلیل آن غیر معمول است.

انواع ریزش مو در زنان

علائم ریزش غیر طبیعی مو چیست؟

ریزش مو ممکن است فقط روی پوست سر، موهای قسمت دیگری از بدن یا تمام موهای بدن شما تأثیر بگذارد. ممکن است متوجه افزایش ریزش مو شوید که به طور ناگهانی رخ می دهد، موهای کوتاه یا شکسته یا ریزش موی تکه تکه بسته به انواع ریزش مو .

لکه‌های حلقه‌مانند گرد روی پوست سر یا جای دیگر ممکن است علت آن کرم حلقوی باشد. عاقلانه است که گربه یا سگ خود را برای یافتن منبع بررسی کنید – دامپزشک شما به راحتی می تواند قارچ ایجاد کننده کرم حلقوی را تشخیص دهد.

اگر ریزش موی شما ناشی از یک بیماری پزشکی است که سایر قسمت های بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است علائم دیگری را نیز مشاهده کنید. این موارد در زیر ذکر شده است.

اگر همزمان با هر یک از علائم زیر دچار ریزش مو شدید به پزشک مراجعه کنید:

مشکلات پوستی
مشکلات تنفسی
اشتهای ضعیف یا کاهش وزن غیرقابل توضیح
استفراغ
تب
درد، به ویژه کمردرد یا درد چشم
یبوست یا اسهال
تورم دست ها و پاهای شما
ضربان قلب سریع

تشخیص انواع ریزش مو

ریزش موی غیر طبیعی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک از شما سوالاتی در مورد ریزش مو می پرسد، از جمله الگوی ریزش مو و اینکه آیا شما شرایط پزشکی دیگری دارید یا خیر؟ پزشک مو و پوست شما را نیز معاینه خواهد کرد. ممکن است تحقیقاتی مانند آزمایش خون یا آزمایش پوست برای یافتن علت ریزش مو انجام شود.

ریزش موی غیر طبیعی چگونه درمان می شود؟

درمان بستگی به علت ریزش موی شما دارد. به عنوان مثال، هر عفونتی درمان خواهد شد. اگر به نظر می رسد که داروهای شما باعث ریزش مو شده اند، پزشک ممکن است آنها را متوقف کند. ریزش موی ناشی از یک وضعیت پزشکی پس از بهبودی از آن وضعیت پزشکی متوقف می شود. کمبود آهن یا ویتامین B12 توسط پزشک قابل درمان است.

خود آلوپسی آره آتا معمولاً با کورتیکواستروئیدها، داروهای ضدالتهاب قوی درمان می شود. اینها به عنوان تزریق موضعی، کرم یا قرص استفاده می شوند.

اگر می خواهید پیشرفت ریزش مو را کند یا متوقف کنید، ممکن است درمان هایی مانند دارو یا کاشت مو وجود داشته باشد. محصولات بدون نسخه در دسترس هستند، به عنوان مثال، Regaine، در حالی که پزشکان ممکن است ماینوکسیدیل یا فیناستراید را در برخی موارد تجویز کنند.

درمان های مکمل و جایگزین، مانند طب سوزنی و درمان با اشعه ماوراء بنفش نیز یک راه دیگر برای کنترل انواع ریزش مو است.

ممکن است به پوشیدن کلاه گیس فکر کنید.

بیشتر بخوانید:مزوتراپی مو چیست

آیا می توانم از ریزش غیر طبیعی مو جلوگیری کنم؟

بسیاری از انواع ریزش مو قابل پیشگیری نیستند. با این حال، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است به حفظ سلامت و استحکام موهای شما برای مدت طولانی تری کمک کند، از جمله اجتناب از:

مدل موهای نامناسب، مانند قیطان یا دم اسبی
پیچاندن، مالیدن یا کشیدن موهای خود
لوسیون هایی برای مو که خیلی معطر می باشند
عملیات حرارتی بیش از حد
قرار گرفتن بی رویه در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید یا تخت های آفتاب که شما را در معرض سطوح بالاتری از اشعه ماوراء بنفش نسبت به خورشید قرار می دهد.
سایر اقدامات مفیدی که باید انجام دهید شامل ترک سیگار است. و همچنین داشتن یک رژیم غذایی متعادل. این باید شامل تخم مرغ، انواع توت ها، آووکادو و آجیل باشد. همه اینها به همراه ویتامین A و C، بیوتین و در برخی موارد ویتامین B12 به رشد موهای سالم کمک می کنند.

ریزش مو؟

ریزش مو می تواند ناراحت کننده باشد و در ابتدا پذیرش آن دشوار است. صحبت با دیگرانی که ریزش مو را تجربه کرده اند ممکن است کمک کننده باشد. اگر نیاز به صحبت با شخصی دارید، از پزشکان ما در مورد ریزش موهایتان سؤال کنید.