آشنایی با فیلرهای پوستی،برای جوانسازی صورت

فیلرهای پوستی-https://dermatologyclinic.ir
90 / 100

مقدمه

فیلرهای پوستی معمولاً ژل ها یا چربی های تزریقی هستند که به پوست تزریق می شوند. تزریق باعث افزایش حجم می شود و افزایش حجم به رفع چین و چروک ، حجیم شدن لب ها و پر کردن نواحی تو خالی یا فرورفته پوست کمک می کند.در ادامه مقالات تزریق ژل و فیلر به بررسی فیلرهای پوستی می پردازیم

در برخی موارد اثر فیلرهای پوستی مانند لیفت صورت است با این تفاوت که فیلرها بدون هیچ جراحی و با هزینه کمتری انجام می شود. اما باید توجه داشت که این درمان ها موقتی هستند و باید هر چند ماه یکبار تکرار شوند. گاهی اوقات، تزریق فیلر ممکن است با سایر درمان های جوان کننده صورت مانند تزریق بوتاکس انجام شود.

به طور کلی، پزشک شما یک یا چند درمان مورد نیاز را با معاینه پوست شما توصیه می کند.

فیلرها پوستی معمولا به دو دسته تقسیم می شوند

فیلرهای پوستی (پرکننده) قابل جذب

   فیلرهای پوستی غیر قابل جذب

پرکننده های قابل جذب

فیلرهای پوستی (Dermal fillers) قابل جذب با گذشت زمان توسط بدن حل می شوند و اغلب از مولکول های خود بدن مشتق می شوند. زمانی رایج ترین نوع پرکننده های قابل جذب کلاژنی بود که از حیوانات گرفته می شد، اما پس از آن از کلاژن انسانی نیز استفاده می شد. پس از مدتی کلاژن جای خود را به فیلر قابل جذب دیگری به نام اسید هیالورونیک داد.

تفاوت این دو در این است که کلاژن باعث واکنش های آلرژیک شدید می شود و نیاز به آزمایش دارد، در حالی که در اسید هیالورونیک واکنش ها و عوارض آلرژیک نادر است. علاوه بر این، کلاژن در بهترین حالت 6 ماه دوام می آورد، اما ترکیبات معروف اسید هیالورونیک مانند Juvederm حدود یک سال دوام می آورد.

پرکننده های غیر قابل جذب

پرکننده های غیر قابل جذب اغلب حاوی ترکیبات اکریلیک هستند. این فیلرها کمتر از فیلرهای قابل جذب استفاده می شوند زیرا پتانسیل گرانوله شدن زیر پوست را دارند. اما توجه داشته باشید که اکریلیک تنها یک قسمت از حجم این پرکننده ها را تشکیل می دهد و بقیه از مواد قابل جذب مانند کلاژن و پروتئین تشکیل شده است.

از فیلرهای پوستی در کجا می توان استفاده کرد؟

مانند تزریق چربی، فیلرها نیز برای پرکردن چین و چروک صورت استفاده می‌شوند و ظاهری جوان‌تر به شما می‌دهند.

 -برای نرم کردن چین و چروک های صورت و تقویت خطوط کم عمق.

 -برای پر کردن و افزایش حجم نواحی مختلف صورت مانند گونه ها و لب ها.

انواع فیلرهای پوستی

به طور کلی، یک ماده تزریقی باید فیزیولوژیکی، ایمن، به راحتی تزریق شود و ماندگاری بالایی داشته باشد. عوارض جانبی احتمالی این ترکیبات شامل واکنش های اسکار، بثورات پوستی و عوارض سیستمیک است.

در مواردی که بیمار به هر یک از اجزای فیلر واکنش آلرژیک داشته باشد یا عفونت داشته باشد، تزریق ژل یا فیلر نباید انجام شود.

موارد استفاده از ژل یا فیلرهای پوستی

تزریق ژل معمولا برای حجیم کردن لب ها، حجم دادن به گونه ها و از بین بردن خطوط لبخند یا خطوط اخم استفاده می شود. علاوه بر این، با پرکننده‌ها، می‌توانید انواع مختلفی از فرورفتگی‌ها و حفره‌های اشکی یا فرورفتگی‌های پوست را پر کنید.

به طور کلی،فیلرهای پوستی یا همان پرکننده ها بیشتر برای رفع چین و چروک حجیم کردن لب ها و گونه ها، صاف کردن خطوط لبخند و خطوط اخم، پر کردن چین و چروک دور چشم، بازگرداندن حجم از دست رفته به پوست شل و افتادگی، از بین بردن جای زخم و جای بخیه استفاده می شوند.

مراحل ژل یا پرکننده

اگر می خواهید با استفاده از ژل صورت خود را جوان کنید، باید در جلسه اول با پزشک خود در مورد سابقه بیماری خود صحبت کنید.

در این مرحله، پزشک یک برنامه درمانی را به شما توصیه می کند تا دریابید که چگونه از پرکننده های پوستی برای بهبود ظاهر صورت شما استفاده می شود.

مراحل انجام تزریق ژل یا فیلر به شرح زیر است

ابتدا از فیلرهای پوستی (Dermal fillers) حاوی بی حس کننده های موضعی برای سهولت تزریق برای بیمار استفاده می شود. سپس ناحیه تزریق مشخص می شود و فیلرهای پوستی (Dermal fillers) به پوست تزریق می شوند. پس از تزریق ژل یا فیلر، بلافاصله یک تکه یخ روی ناحیه قرار داده می شود و سپس ناحیه تزریق شده با کرم نرم کننده ماساژ داده می شود.

روش تزریق بیش از یک ساعت طول نمی کشد، این زمان در واقع به اندازه ناحیه ای که قرار است درمان شود بستگی دارد. در صورت نیاز، پزشک از بی حسی موضعی برای همه بیماران استفاده می کند، زیرا میزان درد در زمان تزریق ناچیز است.

پس از تزریق ژل یا فیلر، صورت شما متورم می شود، بنابراین باید چند روز صبر کنید تا نتیجه را ببینید. دو یا سه روز پس از تزریق، می توانید به روال روزانه خود بازگردید و دوباره آرایش کنید.

دستورالعمل های بعد از درمان

پس از تزریق، ناحیه تزریق شده را تا 12 ساعت شستشو ندهید.

تا چند روز پس از تزریق از محصولات آرایشی استفاده نکنید. با این حال، می توانید پس از یک روز تزریق از ضد آفتاب بی رنگ استفاده کنید. و اگر به لب هایتان ژل تزریق شده، به مدت یک هفته رژ لب نزنید، می توانید به جای آن از پمادهایی مانند جنتامایسین استفاده کنید.

تا یک ماه پس از تزریق از سونا یا حمام بخار استفاده نکنید، زیرا گرما ماندگاری ژل را کاهش می دهد. همچنین استفاده از کمپرس سرد قبل و بعد از تزریق، احتمال کبودی را کاهش می دهد.

  به مدت یک هفته از داروهایی مانند ایبوپروفن، ویتامین E، ویتامین C و چای سبز استفاده نکنید.

 تا 6 ماه لیزر، میکرودرم ابریژن و لایه برداری انجام ندهید.

    پس از تزریق ژل یا فیلر، چند روز به اندازه کافی آب بنوشید.

    پس از تزریق ژل یا فیلر، تا یک روز سیگار نکشید.

 رعایت دستورالعمل های بعد از درمان بسیار مهم است. یک روش تزریق کاملاً ایمن به بهبود کامل پوست و ظاهر شما منجر می شود.

مزایای استفاده از فیلرهای پوستی

استفاده از فیلرهای پوستی برای بهبود ظاهر پوست و جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر آمدن بسیار موثر است. برخی از مزایای استفاده از فیلرهای پوستی عبارتند از:

کاهش خطوط و چین‌های صورت

فیلرهای پوستی می‌توانند به صورت موثری خطوط و چین‌های صورت را پر کنند و به صورت چشمگیری بهبود بخشند.

بهبود حجم و شکل پوست

فیلرهای پوستی می‌توانند حجم پوست را افزایش داده و شکل صورت را بهبود بخشند.

افزایش اعتماد به نفس

استفاده از فیلرهای پوستی ممکن است باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس رضایت از ظاهر خود شود.

نتایج بلندمدت

بعضی از فیلرهای پوستی ماندگاری بلندمدت دارند و می‌توانند نتایج مطلوب را به مدت چند ماه تا چند سال حفظ کنند.

روند درمان سریع

استفاده از فیلرهای پوستی به صورت تزریقی انجام می‌شود و به همین دلیل، روند درمان بسیار سریع است و نیاز به فرصت بازگشت به کار و یا تعطیلی ندارد.

آیا همه افراد می‌توانند از فیلرهای پوستی استفاده کنند؟

استفاده از فیلرهای پوستی برای بهبود ظاهر پوست و جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر آمدن، برای بسیاری از افراد مناسب است. با این حال، برخی از افراد ممکن است برای استفاده از فیلرهای پوستی نامناسب باشند. به طور کلی، افراد زیر نباید از فیلرهای پوستی استفاده کنند:

۱. افرادی که به هرگونه ماده فیلری دچار حساسیت هستند.

۲. افرادی که در حال خوردن داروهایی هستند که باعث رقیق شدن خون می‌شوند و ممکن است باعث خطر بیشتری از خونریزی و کبودی شوند.

۳. افرادی که در گذشته عفونت پوستی داشته‌اند.

۴. افرادی که در حال بارداری هستند یا به تازگی زایمان کرده‌اند.

۵. افرادی که به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های خونی و یا بیماری‌های اتوایمیونی دچار هستند.

به همین دلیل، قبل از استفاده از فیلرهای پوستی، باید با پزشک خود مشورت کنید و نکات مربوط به عوارض جانبی و نحوه پس از جراحی را بدانید. پزشک شما با بررسی تاریخچه پزشکی و آزمایش‌های لازم، می‌تواند تشخیص دقیقی از وضعیت شما بدهد و تصمیم بگیرد که آیا استفاده از فیلرهای پوستی برای شما مناسب است یا خیر.

در نهایت می توان گفت فیلرهای پوستی باعث آبرسانی بهتر به پوست و شادابی و جوانی آن می شود. به طور خلاصه، به دلیل عوارض جانبی نادر، سازگاری عمده بافت، نتایج طبیعی، ماندگاری قابل توجه و عوارض بسیار کم، تزریق ژل یا پرکننده محبوب ترین روش های زیبایی و بزرگترین روند بوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید 02126722084