تزریق ژل و فیلر | کاربرد، مزایا و عوارض آن

تزریق ژل و فیلر-https://dermatologyclinic.ir
90 / 100

مقدمه

تزریق ژل و فیلر در دنیای امروز به یکی از معیارهای مهم برای بسیاری از افراد تبدیل شده است و به همین دلیل افراد زیادی به دنبال راهی برای افزایش زیبایی خود هستند.بنابراین بسیاری از افراد تمایل به تزریق ژل و فیلر (Gel and filler injection) به لب ها و سایر قسمت های صورت دارند. اما قبل از انجام هر کاری باید اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آورید. در این مقاله قصد داریم شما را با تزریق ژل و فیلر آشنا کنیم تا دوستانی که تصمیم به انجام این کار گرفته اند.با خیال راحت این کار را انجام دهند .پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تزریق ژل یا فیلر

تزریق ژل و فیلر می تواند به عنوان پرکننده پوست برای بهبود قوام پوست و درمان زخم های پوستی ناشی از زخم، اسکار یا خطوط عمیق استفاده شود.

از تزریق ژل برای بزرگ کردن لب ها، گونه ها و چانه استفاده می شود

خطوط صورت که با فیلر اصلاح می شوند عبارتند از:

-خط اخم بین ابروها (Glabellar Lines)

-خطوط عمودی اطراف دهان معمولا در افراد سیگاری (Perioral Lines)

-خطوط گوشه (خطوط ماریونت)

-خطوط پیشانی

-زخم های پوستی

-چین و چروک چشم (خطوط اطراف چشم)

-خطی که از بینی به گوشه دهان وصل می شود (شیارهای نازولبیال)

-چانه و گونه ها

-لب های شفاف و حجیم

-جای زخم و آکنه صورت

تزریق ژل و فیلر

پوست جوان و سالم حاوی مقدار زیادی ماده مرطوب و طبیعی به نام اسید هیالورونیک است. با گذشت زمان، نور خورشید و عوامل دیگر می توانند میزان این ماده را در پوست کاهش دهند.

ساختار طبیعی مولکول اسید هیالورونیک بسیار شبیه به اسفنج است. وظیفه اصلی آن جذب آب است که باعث افزایش حجم پوست می شود. به این ترتیب، هیالورونیک اسید را می توان به عنوان یک مرطوب کننده داخلی برای پوست در نظر گرفت. با افزایش سن میزان هیالورونیک اسید در پوست کاهش می یابد و چین و چروک ظاهر می شود.

پرکننده ها را می توان با استفاده از پرکننده های هیالورونیک اسید به پوست بازگرداند.

لازم به توضیح است که ژل ها یا فیلرهایی که امروزه استفاده می شود همگی اسید هیدروپونیک هستند و به مرور زمان جذب می شوند و اثرات ژل های قدیمی که دائمی و از مواد مصنوعی ساخته شده اند پس از مدتی از جای خود خارج می شوند و گلوله ندارند.

تنوع و برجسته سازی لب ها با تزریق ژل و فیلر

خط دیگری که می توان از روی ژل اصلاح کرد، خطی است که به پایین گوشه دهان کشیده می شود. این خطوط گاهی باعث شل به نظر رسیدن پوست می شوند. به مرور زمان به دلیل انقباض مکرر لب ها خطوط عمودی در اطراف لب ظاهر می شود. اما عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خوب، سیگار کشیدن و استرس نیز در پیدایش این خطوط نقش دارند.

یکی دیگر از کاربردهای رایج تزریق ژل و فیلر (Gel and filler injection)، روانکاری و هایلایت کردن است. لب ها و گونه ها نقش بسیار زیادی در زیبایی چهره دارند و امروزه افراد به راحتی می توانند از فیلرها برای برجسته سازی گونه ها یا اصطلاحاً کاشت گونه و لب استفاده کنند.

تزریق ژل یک عمل سرپایی است که با بی حسی موضعی در کلینیک انجام می شود. تا 24 ساعت پس از تزریق، بیمار باید از فعالیت بدنی شدید خودداری کند و در معرض گرما یا نور زیاد خورشید قرار نگیرد. درد، قرمزی و تورم خفیفی ظاهر می شود که مزاحمتی ایجاد نمی کند و برطرف می شود. کمپرس سرد به کاهش تورم ناحیه تزریق شده کمک می کند.

با توجه به اینکه ژل های جدید کیفیت بالایی دارند و از سازمان های نظارتی مربوطه مانند سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز گرفته اند، تزریق این ژل ها معمولاً عارضه خاصی ندارد.

عوارض جانبی تزریق ژل یا فیلر

درمان با ژل هیالورونیک اسید به طور کلی به خوبی قابل تحمل است و هیچ عارضه جانبی ندارد.

درد در حین تزریق با استفاده از بی حسی موضعی به حداقل می رسد. پس از درمان، محل تزریق ممکن است متورم، قرمز و دردناک باشد که معمولاً ظرف چند روز بهبود می‌یابد. آلرژی به هیالورونیک اسید بسیار نادر است.

ملاحظات پزشکی برای تزریق ژل یا فیلر

اثر تزریق ژل هیالورونیک اسید بلافاصله پس از تزریق شروع می شود و در عرض یک هفته کامل می شود.

ژل هیالورونیک اسید پس از تزریق به تدریج تجزیه شده و جذب می شود.در بیشتر موارد، ژل بین شش تا هجده ماه دوام دارد و در صورت نیاز باید درمان را تکرار کرد.

ژل هیالورونیک منع مصرف ندارد و همه افراد در صورت نیاز می توانند از آن استفاده کنند و حساسیت به آن بسیار نادر است.

ژل اسید مراقب تزریق ژل و فیلر باشید.

بعد از تزریق ژل نیازی به مراقبت خاصی نیست و نیازی به استراحت نیست و فرد بلافاصله به زندگی روزمره باز می گردد.

امروزه از سه نوع فیلر مختلف برای سفت کردن صورت متقاضیان استفاده می شود که به صورت موقت و نیمه دائمی هستند. فیلرها و ژل های مبتنی بر اسید هیالورونیک اثرات موقتی دارند، در حالی که تزریق فیلر با سایر فیلرها می تواند نتایج طولانی تری داشته باشد

انواع ژل و فیلر پوست

الاژن

کلاژن یک ماده طبیعی حاوی پروتئین است که ساختار پوست را تقویت می کند. کلاژن اولین پرکننده ای بود که به بازار عرضه شد، اما معرفی اسید هیالورونیک از محبوبیت ژل کاسته شد.

هیالورونیک اسید

مانند کلاژن،هیالورونیک اسید نیز یک ماده طبیعی است که می تواند برای پر کردن و حجیم کردن بافت ها استفاده شود.

رسوبات کلسیم

این فیلر از هیالورونیک اسید سنگین تر و متراکم تر است و به لایه های عمیق تری زیر پوست تزریق می شود. به دلیل وجود این ماده در استخوان، تزریق هیدروکسی آپاتیت کلسیم معمولاً پاسخ ایمنی یا واکنش آلرژیک ندارد.

پرکننده

فیلرها موادی هستند که برای ازبین بردن فرورفتگی یا چین در هر ناحیه از بدن و همچنین برای افزایش حجم و شکل نواحی مختلف به خصوص صورت برای زیبایی بیشتر تزریق می شود.فیلرها ممکن است طبیعی باشند مانند چربی استخراج شده از بدن بیمار و تزریق در ناحیه مورد نیاز، یا ممکن است مانند پرکننده های هیالورونیک اسید باشند.

پرکننده های مصنوعی به سه دسته دائمی، نیمه دائمی و موقت تقسیم می شوند.

پرکننده های دائمی به دلیل عوارض زیاد کمتر مورد استقبال قرار می گیرند. پرکننده های موقت عمر کوتاهی دارند و حداکثر یک تا دو ماه ماندگاری دارند. اما فیلرهای نیمه دائمی عمر کوتاهی ندارند زیرا به اندازه پرکننده های موقت کوتاه مدت نیستند و مانند پرکننده های دائمی عوارض بالایی ندارند و بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. آنها انقلابی در زمینه زیبایی ایجاد کرده اند و دوام آنها می تواند از ماه ها تا سال ها متفاوت باشد.

رایج ترین پرکننده های نیمه دائمی می توانند ژل های هیالورونیک اسید با ماندگاری چهار تا دوازده ماه، هیدروکسی آپاتیت کلسیم با ماندگاری 15-24 ماه و پرکننده های پلی لاکتیک اسید با ماندگاری 24 ماه باشند.

پرمصرف ترین ژل های دنیا ژل های هیالورونیک اسید هستند و مهم ترین دلیل آن این است که این ژل ها کمترین حساسیت را دارند و از یک طرف مصرف کننده می خواهد آن را از بین ببرد. ظرف چند ساعت تا دو هفته به طور کامل نابود شد. مدت زمان ماندگاری ژل های هیالورونیک بسته به غلظت ژل، اندازه ذرات ژل، عمق تزریق و برند ژل از یک طرف متفاوت است و سطح متابولیسم و ​​سبک زندگی فرد از 4 تا 6 ماه متغیر است. اما بیشتر کتاب های زیبایی شناسی این ژل ها بین 4 تا 5 ماه ماندگاری دارند. 6 ماه ذکر کرده اند.

عوارض تزریق فیلر

عوارض تزریق فیلر به دو دسته کلی عوارض زودرس و دیررس تقسیم می شوند.

عوارض زودرس

عوارض اولیه عمدتاً شامل کبودی، تورم، درد است و معمولاً در عرض چند روز از بین می‌رود، اما یکی از عوارض مهم و نسبتاً خطرناک، ایسکمی زودرس است که به دلیل تزریق ژل داخل وریدی یا فشار بیش از حد ژل شایع نیست.

سرخرگ‌ها و سرخرگ‌های ناحیه می‌توانند جریان خون را مسدود کنند و اگر چه توسط پزشک تزریق‌کننده مورد توجه قرار نمی‌گیرند، می‌توانند منجر به نکروز ناحیه شوند، اما اگر درمانگر در زمان تزریق توجه زیادی به موضوع داشته باشد، حتی اگر ایسکمی باشد. به راحتی قابل تحمل است، در صورت نیاز ماساژ یا آنزیم درمانی را انجام دهید.

مهم ترین چیزی که مشتریان باید در نظر داشته باشند این است که به سرعت پزشک خود را از هرگونه تغییر رنگ محل تزریق، به ویژه سفید شدن یا ترکیب رنگ سفید و قرمز در محل تزریق مطلع کنند

عوارض دیررس

دسته دوم از عوارض تزریق ژل و فیلر، عوارض دیررس است که می تواند ندول، گرانولوم، فیبروز اطراف ژل ها و حتی آبسه باشد که شایع نیستند و ممکن است چندین ماه پس از تزریق ایجاد شوند که همگی قابل درمان هستند.

کاربرد پرکننده ها

مهمترین کاربرد فیلرها در زیبایی فرم دهی زاویه فک، فرم دهی و حجم دهی گونه، پرکردن خطوط خنده، خطوط فریاد، تحلیل حفره ها و سوختگی زیر چشم، فرم دهی لب و حجم دهی و چانه می باشد. از آنجایی که ژل های هیدروپونیک اسید به تدریج جذب می شوند. برای ماندگاری طولانی تر، توصیه می شود هر شش ماه یک بار نسبت به تزریق اولیه، مقادیر کمتری تزریق کنید تا کمبود ژل جذب شده در این دوره جبران شود.

مهمترین موارد منع تزریق ژل عبارتند از

بارداری، عفونت یا آسیب به محل، اختلالات خونریزی، اگزمای منطقه ای، دیابت و سایر بیماری های مزمن کنترل نشده، سابقه حساسیت به پرکننده، و سابقه اخیر استفاده از راتان که به هیچ عنوان نباید ژل تزریق کنند.

با این حال، برای تزریق ژل و فیلر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و نکات لازم را در این زمینه رعایت کنید. همچنین، عوارض مانند تورم، درد، شکستگی ژل و فیلر و عفونت ممکن است رخ دهد که در صورتی که بیش از حد شدید باشند، باید به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان رابه طور کلی تزریق ژل و فیلر بیشتر آشنا کنیم. تا دوستانی که قصد انجام این کار را دارند با خیال راحت بتوانند تصمیم بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید 02126722084