جوانسازی پوست

91 / 100

عوامل مسبب نیاز ما به جوانسازی پوست :

در این روش جوانسازی پوست از امواج فراصوت برای افزایش تولید کلاژن و محکم تر شدن بافت پوست به صورت متمرکز استفاده می شود. این دستگاه لایه های زیرین پوست را هدف قرار می دهد و آسیبی به سطح پوست نمی رساند. برای کشیدن پوست گردن، گونه ها، ابروها، پلک ها و قفسه سینه از این روش اصتفاده می شود. ضمن اینکه در این روش هزینه و عوارض احتمالی کمتر می باشد و نتیجه سریع تر و مطمئنتر حاصل می شود.

در این روش جوانسازی پوست با استفاده از سوزن و نیدل های بسیار نازک که روکش طلا دارند به آرامی  پوست را سوراخ می کنند و انرژی امواج رادیویی  به بافت های زیرین می رسد. برای از بین بردن جای جوش، آکنه، دانه های آبله مرغان و آثار زخم ها، ترمیم سوراخ یا حفره های بزرگ و قابل مشاهده روی پوست از این روش استفاده می شود. ضمن اینکه در این روش درد و عوارض جانبی به حداقل می رسند و زمان بهبودی از لیزر فرکشنال کوتاه تر است.

این روش جوانسازی پوست از روش های غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است که با استفاده از دستگاه مخصوص و تزریق کربن دی اکسید به زیر پوست انجام می شود. در درمان سلولیت، گودی زیر چشم، از بین بردن چین و چروک ها و ترک های پوستی برای مانند پلک، گردن، صورت، دست ها، شکم، باسن و پاها کاربرد دارد. ضمن اینکه این روش امن و تقریبا بدون هیچ گونه عوارض جانبی است.

در این روش جوانسازی پوست با سوزن های بسیار ریز در پوست زخم های ریزی ایجاد می کنند. این زخم ها منجر به تحریک تولید کلاژن شده  و بافت پوستی قوی تر و سالم تر می شود. این روش در ترمیم مشکلاتی نظیر جای جوش و آکنه، ریزش مو، ترک های پوستی، آفتاب سوختگی، چین و چروک ها، زخم ها و لکه های پوستی کاربرد دارد. ضمن اینکه این روش نسبت به روش های دیگر ارزان تر است اما مشابه روش های قبلی سریع نیست و با درد و قرمزی پوست همراه است،

همچنین به دلیل ایجاد حفره های ریز ممکن است بستری برای عوامل بیماری زا فراهم شود. البته این روش برای پوست های تیره بیشتر کاربرد دارد چون با لیزر بخاطر ایجاد گرما و حرارت ممکن است رنگ پوست تغییر کند.

در این روش جوانسازی پوست کریستال های کوچک را روی سطح پوست مالش می دهند و منجر به لایه برداری از سطح پوست می شود. این روش برای هر نوع پوستی ایمن است و عوارضی ندارد. این روش برای ترمیم زخم ها، لکه های پوستی، بافت غیرطبیعی پوست، جای جوش، ملانوما یا سرطان پوست و آثار پیری موثر است. و بعد از آن تا مدت زمان کوتاهی ممکن است فرد عوارضی مانند احساس سوزش، ورم و قرمز شدن پوست و کبود شدن داشته باشد.

در این روش جوانسازی پوست، از ابزاری استفاده می شود که در قسمت انتهایی آن یک بخش چرخنده وجود دارد که با چرخش این قسمت روی سطح پوست، لایه سطحی پوست برداشته می شود. از این روش برای درمان آفتاب سوختگی، آسیب ها و جراحات عمیق تر پوستی، چین و چروک ها و از بین بردن اثر خالکوبی استفاده می شود. نسبت به روش میکرودرم ابریژن استفاده کمتری دارد و برخلاف آن روش که برای هر نوع پوستی قابل انجام بود، فقط برای افراد خاصی قابل انجام است. و عوارضی مانند  بزرگ تر شدن حفره های روی پوست، ایجاد حالتی شبیه جای جوش، عفونت و ایجاد زخم را دارد اما برای جراحات عمیقتر یا ماندگارتر استفاده می شود.

در این روش جوانسازی پوست، پلاسمای غلیظ شده از خون خود فرد تهیه می شود. حدود ۱۰ الی  ۱۲۰ میلی لیتر از خون را با مواد ضدانعقاد می گیرند، و با سانتریفیوژ  اجزای خون را از هم جدا می کنند تا پلاسمای حاوی پلاکت ها را جدا کنند. بعد مجدد روی آن غلظت پلاکت ها ۶ تا ۷ برابر بیش از حالت طبیعی که در خون دارد می شود. و آنچه به دست می آید را می توان به صورت زیرپوستی تزریق کرد. از این روش می توان برای ترمیم آفتاب سوختگی استفاده کرد.

در این روش جوانسازی پوست از ترکیبات فعالی استفاده می شود که توسط سوزن های بسیار ریز تزریق می شوند. این ترکیبات مختلف با اهداف مختلف استفاده می شوند. برای جوانسازی پوست و ترمیم آسیب های پوستی ترکیبی از فاکتور های رشد، پپتید ها، آمینواسید ها، ویتامین ها، نوکلئیک اسید ها و هیالورونیک اسید مورد استفاده قرار می گیرد که این ترکیبات تولید کلاژن را تحریک می کنند. و اسید هیالورونیک موجود در این ترکیب با جذب آب بیشتر، پوست را جوان تر و بهتر می کند. ایمنی این روش به تشخیص دکتر پوست و ترکیباتی که استفاده می کند بستگی دارد.

اسیدهایی هستند که سلول های مرده سطح پوست را از بین می برند و در غلظت های متفاوت وجود دارند. برای غلظت های پایین نیاز به نسخه نیست اما غلظت های بالاتر باید تحت نظر دکتر پوست استفاده شوند.
اسید هایی که در این روش استفاده می شود:

– آلفا هیدروکسی اسید ها ( AHA )
این گروه محلول در آب هستند و از میوه ها بدست می آیند اما می توان در آزمایشگاه هم آن ها را تولید کرد. مثال: لاکتیک اسید، مالیک اسید و سیتریک

– بتا هیدروکسی اسید ها ( BHA )
این گروه محلول در چربی هستند و در پر کردن حفره های موجود در سطح پوست کاربرد دارند. مثال: سالیسیلیک اسید

– پلی هیدروکسی اسید ها ( PHA )
این گروه مشابه گروه اول هستند با این تفاوت که بزرگتر هستند و به بخش های عمقی نفوذ نمی کنند.

بوتاکس پروتئینی است که از سم بوتولینیوم تهیه می شود و باعث ضعیف یا فلج شدن عضلات می شود و با مقادیر کمی از آن می توان با استفاده از کاهش چین و چروک ها به جوانسازی پوست کمک کرد.  از عوارض این روش میتوان به خشکی چشم، درد خفیف، بی حسی و… اشاره کرد.

11.  تزریق پرکننده های پوستی یا فیلرها   ( Dermal Fillers )

این روش جوانسازی پوست با هدف ترمیم نقص‌ها یا چین و چروک های صورت استفاده می‌شوند. پرکننده ها شامل انواع ژل ها و چربی هستند.
انواع ژل ها شامل کلسیم هیدروکسیل آپاتیت، اسید هیالورونیک، پلی آلکیلیمید و پلی لاکتیک اسید هستند که قالباًبرای از بین بردن چین و چروک های بین ابرو ها، اطراف چشم، اطراف لب ها و دهان استفاده می شوند.
برای تزریق چربی ابتدا باید از بافت شکم یا باسن، چربی استخراج شود و بعد آن را به صورت تزریق کرد. چربی تزریق شده باید بتواند گردش خون داشته باشد تا زنده و سالم بماند.

این روش جوانسازی پوست جدید و ایمن است. انواع مختلفی با رنگ های نوری وجود دارند و هر رنگی تأثبرات خود را دارد. بطور مثال ماسک با نور قرمز بر گردش خون و تحریک تولید کلاژن اثر می گذارد که در کاهش چین و چروک های پوست موثرند. و هنگام استفاده باید پوست حتما تمیز و فاقد آرایش یلشد تا اختلالی در توزیع نور به سطح پوست ایجاد نکند.

این روش جوانسازی پوست از متدهای جدید محسوب می شود که غیرتهاجمی و بدون جراحی است و بسیار سریع و راحت انجام می‌شود، که باعث سفت شدن پوست و از بین رفتن خطوط می‌شود. در این روش با فرکانس رادیویی حرارت ایجاد کرده و کلاژن‌سازی تحریک شده و پوست ترمیم می‌شود. گونه‌های افتاده، غبغب، افتادگی پلک، شکم یا بازو با این روش به خوبی برطرف می‌شوند و همچنین باعث لیفت و کانتورینگ و درخشان تر شدن صورت می شود. ضمن اینکه این روش هیچ دوره نقاهتی ندارد و با یک جلسه درمان به نتیجه مطلوب می‌رسد.

این روش جوانسازی پوست بدون نیاز به جراحی و بی هوشی است و با بی حشس موضعی انجام می شود و بیشتر برای رفع افتادگی پلک استفاده می شود و جایگزین مناسبی برای « بلفاروپلاستی » است. در این روش درمان می‌توان برای رفع خطوط ظریف و عمیق اطراف چشم، خطوط پنجه کلاغی، غدد کوچک زیرپوستی، از بین بردن تتو و…  استفاده کرد. در واقع نوعی از فناوری «پلاسما درمانی» یا «پلاسما تراپی» است که با دو دستگاه و روش متفاوت باعث تحریک سریع به ساخت کلاژن و سفت شدن پوست می‌شوند که ۲ تا ۶ هفته پس از انجام آن نتیجه مشخص می شود.

در این روش جوانسازی پوست ممکن است جراحی پلک بالایی، جراحی پلک پایینی یا هر دو انجام شود که با برداشتن بافت های اضافی اطراف چشم شامل پوست، عضلات و چربی انجام می شود و افرادی که سن آن ها بیشتر از ۳۵ سال است یا افتادگی پلک در خانواده ی آن ها ارثی است، بیشترین تقاضا را در این روش دارند.

این روش جوانسازی پوست برای بالاکشیدن پوست و ازبین‌بردن چین‌وچروک‌ها و افتادگی‌ها است. برخی روش‌های آن غیر جراحی و کم تهاجمی است و برخی نیاز به جراحی، بیهوشی و برش‌های عمیق دارد و برای کل بدن انجام می شود، اما مهمترین بخش اجرای آن برای صورت و گردن است.



۵ روش اصلی برای لیفت وجود دارد :
– لیفت با نخ
– لیفت با بوتاکس
– لیفت با ژل
– لیفت با تزریق چربی
– لیفت با جراحی

بهترین روش جوانسازی پوست کدام است؟

در این مطلب ۱۶ روش جوانسازی پوست را  تشریح کردیم، اما در نهایت تعیین بهترین روش به طور قطعی امکان پذیر نیست. برای تعیین بهترین روش بهتر است هر فرد مطابق با خواسته ها و شرایط فیزیکی و پزشکی پوست خود و مشاوره با پزشک متخصص یک یا ترکیبی از روش ها را انتخاب کند.

و اما…

راهنمای مراجعه به متخصص پوست، مو و زیبایی :

همانطور که میدانید بسیاری از کلینیک های زیبایی و حتی آرایشگاه ها به صورت مجاز یا غیرمجاز خدمات زیبایی مانند جوانسازی پوست و به خصوص تزریق ژل و یا بوتاکس ارائه می دهند. اما با توجه به اینکه در این زمینه ممکن است زیبایی و حتی سلامت شما به خطر بیفتد، لازم است قبل از هر اقدامی به متخصصین پوست، مو و زیبایی ( درماتولوژیست ) مراجعه کنید و قبل از هر اقدامی مشورت کنید.
البته ما برای کمک و رفاه حال شما، لیستی از دکتران حاذق تهیه کرده ایم :

– محمدعلی نیلفروش زاده
– محمدجواد نخعی
لیلا دیلمی درخشان
علیرضا پیمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید 02126722084